1. Hírek
  2. ŠKODA FAVORIT: harminc éve lépett a siker útjára
Újdonság a ŠKODA-ról

ŠKODA FAVORIT: harminc éve lépett a siker útjára

Harminc évvel ezelőtt egy új korszak kapuján lépett be a ŠKODA a modern, ferde hátú FAVORIT bemutatásával. Az 1987. szeptember 16-án, a brnói Nemzetközi Gépipari Vásáron tartott premier fordulópont volt a nagy hagyományokkal rendelkező cseh vállalat számára. Korszerű formatervével és orrmotor-fronthajtás kombinációjával a ŠKODA FAVORIT a kategóriájában felvette a versenyt nyugati vetélytársaival. Az agilis, kompakt modell a raliversenyeken is remekelt.

skoda Open Corner

"A FAVORIT jelölte a ŠKODA dinamikus fejlődésének kezdetét, amely a mai napig is tart" - mondja a ŠKODA vezérigazgatója, Bernhard Maier. "Bár a körülményeket mindennek nevezhetnénk, csak kedvezőnek nem, szenvedélyes és lelkes mérnökök egy csoportja olyan járművet alkotott, amely azonnal versenyképes lett a nyugati piacon. A FAVORIT progresszív koncepciója, valamint a fejlesztők szakértelme és tapasztalata mind döntő tényező volt, amik miatt a Volkswagen-csoport érdeklődni kezdett Csehszlovákiában a ŠKODA márka iránt az 1989-es bársonyos forradalom után" - teszi hozzá.

A modern, orrmotoros és elsőkerékhajtású személyautó projektje a csehszlovák kormány 1982. decemberi döntése nyomán született. A megvalósításra kivételesen szűk határidőket szabtak meg: a fejlesztési fázisra mindössze két és fél évet adtak (1985 júniusáig) a gyártást pedig öt éven belül kellett elkezdeni. A csapat vezetője, a tapasztalt mérnök Petr Hrdlička magasan képzett és motivált dolgozókat vett maga köré, akik mély személyes meggyőződéssel láttak munkához. Legalább nem kellett mindent az alapoktól kezdeniük, miután a mérnökök korábban már foglalkoztak egy ilyen koncepcióval, és kifejlesztették az elsőkerékhajtású ŠKODA 780 prototípusát.

Modern technológia látványos külsővel: Bertone dizájn

A dizájn fontos szerepet játszott az új autó kedvező fogadtatásában. Az 1980-as évek eleji trendet követve a ŠKODA úgy döntött, egy olasz dizájnert bíz meg az új kompakt jármű formatervezésével. A Stile Bertone torinói stúdiót választották a ferde hátú, a kombi, a szedán és a kupé karosszéria-változatok, valamint többféle belső kialakítás kidolgozására. Emellett a dizájnstúdiót összesen 19 különféle formatervű prototípus építésére is felkérték. A ŠKODA főhadiszállásáról, Mladá Boleslavból egy külön csapat felelt azért, hogy a dizájn a sorozatgyártásban is megvalósítható legyen. A cseh mérnökök ezen a területen is nagyfokú kreativitásról és szakértelemről tettek tanúbizonyságot: a hátsókerékhajtású ŠKODA 120 modellel összevetve sikerült 405-ről 227-re csökkenteni a préselt alkatrészek számát. Továbbá, a 35 mm-rel rövidebb FAVORIT belső tere 85 mm-rel hosszabb lett, és a csomagtartó űrtartalma is meghaladta az elődjéét. A ŠKODA FAVORIT teljes értékű családi autó lett, és kiváló alapot nyújtott az utána következő kombi változat, a ŠKODA FORMAN fejlesztéséhez.

Sokrétű nemzetközi együttműködés

A ŠKODA team szoros együttműködésben dolgozott a prágai Motoros Járművek Intézetével (ÚVMV), ahol többek között szimulált próbaüzemeket is végeztek, amelyek összesen heti 100 ezer kilométer tesztvezetésnek feleltek meg. Később a prototípusokat valódi utakon is tesztelték, és több mint negyedmillió kilométert tettek meg velük. Közúti tesztekre az Alpokban és az olasz Riviéra szívében is sor került. A fékek hatékonyságát és megbízhatóságát Ausztriában a Grossglockner alpesi panorámaúton és a Turracher Höhe magashegyi útjain tették próbára. A fejlesztési fázis során a ŠKODA mérnökei több külsős specialistával dolgoztak együtt. A Porsche szakértői például a motorfelfüggesztés és az első futómű geometriájának kidolgozásában, valamint a belső zajszint csökkentésében működtek közre. A ŠKODA FAVORIT fejlesztésének végső fázisában többek között menetdinamikai teszteket végeztek a Porsche tesztpályáján Weissach-ban.

Az új modell "szíve" is jelentős figyelmet kapott. A már bizonyított négyhengeres OHV erőforrás került a FAVORIT orrába, 1289 köbcentiméteres hengerűrtartalommal, 43 kW (58 LE) vagy 46 kW (63 LE) teljesítménnyel. Eredetileg porlasztóval, 1993-tól pedig üzemanyag-befecskendezővel látták el. A ŠKODA az európai piacok magas igényeit is kielégítette a megbízhatóság és az új emissziós előírások terén; ehhez különösen ellenálló anyagból készültek a szelepülések, a dugattyúk acélmagot kaptak, kiváló minőségű hengerhüvelyeket, masszívabb hengereket és forgattyúsházat alkalmaztak, a motort edzett főtengellyel szerelték és számos további ponton optimalizálták.

A nevezetes premier az 1987-es Nemzetközi Gépipari Vásáron Brnóban

A ŠKODA FAVORIT hivatalos világpremierjét 1987. szeptember 16-án ünnepelték Brnóban, ahol az Európa minden szegletéből érkező kíváncsi autósok és újságírók százezrei vették alaposan szemügyre az új modellt. Eredetileg korlátozott számú jármű készült Vrchlabíban típusjóváhagyásra. A teljes gyártást 1987 december elején indították el. 1988 augusztusától a FAVORIT sorozatot a cég központjában, Mladá Boleslavban is gyártani kezdték. Az első FAVORIT 136 L (de Luxe) típusú autókat 1988 negyedik negyedévében szállították ki a kereskedésekbe, ahol az induló áruk 84 600 csehszlovák korona volt.

A modernizált FAVORIT: folyamatos fejlesztések

Az 1989 novemberi "bársonyos forradalom" és a rendszer piacgazdaságra alakulása után hamar nyilvánvalóvá vált, hogy csak egy erős külföldi partner biztosíthatja a ŠKODA hosszú távú versenyképességét. Miután intenzív tárgyalásokat folytattak több érdeklődő féllel, a ŠKODA a Volkswagen-csoport tagja lett 1991 tavaszán. A ŠKODA FAVORIT, az egykori keleti blokkban gyártott maroknyi modern konstrukciójú személyautó egyike a társulás után is kiváló alapnak bizonyult. Ekkortól a modellt továbbfejlesztették, úgy a technológia, mint a megjelenés és a minőség terén. Az első ráncfelvarráson átesett autó 1991-ben gördült le a gyártósorról, ezen az aszimmetrikusan elhelyezett emblémát a hűtőrács közepére helyezték. Az 1993 januári jelentős továbbfejlesztésre sok autóvezető a hatásos reklámkampány miatt emlékezhet: a ŠKODA 548 zászlót erősített a FAVORIT-ra - a kompakt autó minden egyes módosításához tartozott egy.

A sikeres módosításoknak köszönhetően a FAVORIT-széria képes volt tartani az ütemet a vásárlók növekvő igényeivel a biztonság, a komfort és a dizájn terén. Ez biztosította a típuscsalád folyamatos sikerét a nagy kihívást jelentő piacokon; Németországban 1990 és 1991 között szinte megduplázták az eladásokat. A ŠKODA FAVORIT és a FORMAN kombi változat eladásai további lendületet kaptak az olyan különleges kiadások bemutatásával, mint például a Sport Line, a Black Line, a Marathon és az Excellent. 1987 augusztusa és 1994 szeptembere között 783 168 darab ŠKODA FAVORIT készült el. A FORMAN kombival és a haszonjármű kivitelekkel -mint a PICK-UP - a ŠKODA összesen 1 077 126 darabot gyártott ebből a típusból, mielőtt a ŠKODA FELICIA és a FELICIA COMBI átvették tőle a stafétát.

Motorsport: ŠKODA FAVORIT a ralikon - siker a világkupában

Az új FAVORIT megjelenésével a ŠKODA 1989 végén beszállt a rali-világbajnokságba, ahol azonnal folytatta a Mladá Boleslav-i legendás hátsókerekesek sikereit. 1990-ben a ŠKODA FAVORIT a rali-világbajnokság, az Európai ralibajnokság és a Csehszlovák ralibajnokság több futamában is részt vett. A ŠKODA fokozatosan erősítette jelenlétét a motorsportban; 1994-ben a FAVORIT első alkalommal már a világkupa összes futamán rajthoz állt. A modell legnagyobb sikerét a világ leghíresebb raliversenyén, a Monte Carlo Ralin aratta. A tapasztalt Pavel Sibera/Petr Gross páros a FAVORIT 136L volánja mögött egymás után négyszer nyert a saját kategóriájában 1991 és 1994 között. 1994-ben a nagy hagyományokkal rendelkező márka a legnevezetesebb sikerét aratta: a 2 liternél kisebb lökettérfogatú, elsőkerékhajtású autók kategóriájában a ŠKODA FAVORIT megszerezte a bajnoki címet az FIA Világkupa Formula-2 versenysorozatában.

A ŠKODA AUTO a cég története szempontjából oly fontos típuscsalád évfordulóját egy különleges kiállítással ünnepli a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeumban. Szeptember 18-tól számos különféle prototípus és dokumentum látható itt. Szeptember 26-án 17:30-tól egy kerekasztal beszélgetést tartanak, ahol a modell korai éveiben vezető szerepet játszó személyek mesélnek a változások 30 évvel ezelőtti izgalmas időszakáról. Megosztják emlékeiket, és egyedi bepillantást nyújtanak abba az időszakba, amikor a ŠKODA a modernkori sikertörténetének első fejezetét írta.

forrás: skoda.hu

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.